Sjekk betalingsevnen til dine potensielle leietakere

Bergen Huseierforening har inngått samarbeid med Sprove. Sprove er en tjeneste utviklet av Goscore AS som hjelper utleiere med å verifisere hvilke potensielle leietakere som har god nok betalingsevne til å betale husleie.

Fordeler med å benytte Sprove er at informasjonen om de potensielle leietakerne er oppdatert, og ikke basert på fjorårets slik tradisjonell kredittsjekk baseres på. Videre beskytter Sprove brukerens private data. De gir ikke ut personnummer eler annen finansiell informasjon. Utleier ser kun navnet på leietaker og hvorvidt leietakerens nåværende finansielle situasjon passer med utleierens krav til husleie og andre omkostninger.

Leietaker kan velge om de vil godkjenne denne sjekken eller ei. Dersom de ikke godkjenner, så kan det i seg selv være en indikasjon på dårlig betalingsevne?

Produktet er under utvikling og foreløpig i testfasen. Før vi tilbyr dette til alle medlemmene, så må det testes. Vi ser etter utleiere som kan bidra til å utvikle tjenesten slik at den best mulig vil passe deres behov. Vi vil ha løpende dialog med Sprove for å sikre et best mulig produkt for landets huseiere

Er du boligutleier og ønsker å være med å teste ut dette, så kan du kontakte Bergen Huseierforening. Vi velger ut noen utleiere som får teste tjenesten gratis!

Les mer på deres nettside www.sprove.me

(Bildet tatt før koronarestriksjoner på sosial avstand)