Politisk, Utleie

Ny husleielov utsettes

18. oktober overleverte Husleielovutvalget sluttrapporten til kommunal- og distriktsminister Erling Sande (Sp).

I forslaget til statsbudsjettet som ble lagt frem i starten av oktober, kom det frem at regjeringen ikke ser for seg å behandle lovforslaget i denne stortingsperioden likevel. I statsbudsjettet ble det klart at regjeringen vil utsette saken: «Ein samla lovproposisjon vil derfor bli lagd fram i neste stortingsperiode».

Departementet «ser behov for å sjå alle lovforslaga til utvalet i samanheng. Dette er viktig for å forstå verknadane dei har på marknaden og for butryggleika til leigarane.»

Dermed blir saken lagt på vent til etter stortingsvalget i 2025. Bergen Huseierforening har vært svært bekymret over mange av de foreslåtte endringene utvalget har kommet med. Nå gjenstår det å se om politikerne besinner seg før de vedtar en ny lov!

Se Prop. 1 S (2024–2025) punkt 1.3 som omhandler boligpolitiske tiltak.

Høringsfrist i januar

Utvalget har tidligere levert en delrapport våren 2024, mens sluttrapporten har tatt for seg resten av loven.

Del 2 av lovutkastet har høringsfrist 31. januar 2025. Bergen Huseierforening vil selvsagt gi sitt høringssvar innen fristen. Det kan du som privatperson også gjøre om du skulle ønske det.

Vi leverte også vårt høringssvar til lovutkastets del 1 i april i 2024. Vårt svar kan du lese her.

Forslag i delutredning fra Husleielovutvalget