Om Bergen Huseierforening

Bergen Huseierforening er en medlems- og interesseorganisasjon for huseiere stiftet i 1885 og er landets eldste huseierforening. I tillegg til arbeidet som interesseorganisasjon yter foreningen sine medlemmer råd og bistand i boligrelaterte spørsmål og utgir medlemsbladet «Huseier». Foreningen arrangerer også medlemsmøter i våre lokaler i Øvregaten 21 i Bergen.

Foreningen ble stiftet 13. mars 1885 etter initiativ fra overrettssakfører Knud Angell som også ble foreningens første valgte formann. Angell forstod hvordan huseiernes vitale interesser lett kunne bli krenket gjennom offentlige vedtak. Det var derfor ingen tilfeldighet at det i foreningens formålsparagraf ble fremhevet at foreningen måtte «have opmærksomheden henvendt paa alle kommunale og øvrige foranstaltninger, der vedrøre huseiernes interesser»

Adresse Øvregaten 21, 5003, Bergen
E-post info@huseierforening.no
Organisasjonsnummer

Juridisk rådgivning

Vi bistår våre medlemmer med gratis juridisk rådgivning knyttet til bolig.
Medlemmer kan ringe 55 31 69 16 eller kontakte oss via vårt kontaktskjema.

Kunnskapsformidling

Vi arbeider for å spre kunnskap og nyttig informasjon om bolig. Siden 1951 har foreningen utgitt medlemsblad og vi oppfordrer våre medlemmer til komme med ønsker til innhold.

Arrangementer

Vi arrangerer kurs og medlemsmøter både i våre lokaler i Bergen sentrum og på nett. Bli medlem og få mulighet til å delta i våre lærerike forum. Se hva vi kan tilby ved å følge lenken.

Både privatpersoner, borettslag og sameier kan bli medlem. Som medlem kan du også bli med å påvirke vårt arbeid for en bedre bolighverdag.

Bli medlem i dag!

Våre ansatte:

Anniken Simonsen

Advokat, Daglig leder

Anniken Simonsen er advokat og daglig leder i Bergen Huseierforening og har vært ansatt siden 2007. Hennes fagområder er særlig utleie, sameier og borettslag, men også andre boligjuridiske tema knyttet til fast eiendom. Anniken har vært oppnevnt partsrepsresentant i Husleietvistutvalget i Vestland siden det ble opprettet i 2010.

Ole Christian Juriks

Advokatfullmektig, deltidsansatt

Ole Christian Juriks er deltidsansatt advokatfullmektig i Bergen Huseierforening, og har jobbet i foreningen siden 2017. Han arbeider særlig med utleiesaker, skattespørsmål og byggesaker. I tillegg har han ansvar for webutvikling i foreningen. Ole Christian har vært oppnevnt partsrepsresentant i Husleietvistutvalget i Vestland siden 2018.

Kontakt oss gjerne!
Vi svarer gjerne deres henvendelser om boligrelaterte saker. Fyll ut skjemaet nedenfor, ring eller send e-post.

Vi er tilgjengelig for drop-in i våre lokaler i Øvregaten 21. Har du en større sak, avtal gjerne i forkant før du kommer. Vi er tilgjengelige fra mandag til fredag 09:00-15:00 til å besvare din henvendelse. Medlemmer prioriteres.