Politisk

Arveavgift blir ikke innført i denne stortingsperioden

linoljemaling

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) avviste denne uken at han har noen plan om å innføre arveavgift.

Både finansfolk og skatteadvokater har i det siste spredt rykter om at avgiften ville bli snarlig innført, skriver Finansavisen.

Arveavgiften ble avskaffet i 2014 under Erna Solbergs regjeringsperiode. Men i det nye samlede forslaget la skatteutvalget i desember 2022 frem et forslag om ny arveskatt i to trinn. Seks prosent skattesats på arv mellom 2 og 3,5 millioner kroner, og 15 prosent skatt for arv over 3,5 millioner kroner, var forslaget.

Etter utvalgets forslag ble lagt frem, har det blitt spekulert mye om det snarlig og plutselig skulle bli innført arveavgift igjen.

Men regjeringen har altså ingen planer om å innføre arveavgift. I hvert fall ikke i denne stortingsperioden…