Politisk, Utleie

Hvordan ligger det an med den nye husleieloven?

Medlemmer som har fått med seg at det blir endringer i husleieloven, er spent på om forslagene i den første delutredningen blir av og hva som kommer i del to. Hva er status?

Den første delutredningen ble overlevert regjeringen i januar i år. Denne har vi grundig kommentert i høringsrunden i vår. Vi var kritiske til flere av de foreslåtte endringene som gjelder oppsigelsesvern, minste lovlige leietid og en ensidig rett for leietaker til å forlenge leieavtalen – blant annet.

Del to av lovforslaget

Lovutvalget holder nå på å sluttføre sin innstilling til lovens del to. Dette forslaget skal overleveres til kommunalminister Erling Sande fredag 18. oktober. Hvordan dette forslaget blir, vet vi foreløpig ikke noe om, men blant annet krav til leieboligens standard og leieprisvern skal være temaer der. Vi regner med at utvalget som jobber med lovforslaget er uenige på mange områder. Det er grunn til å forvente at det blir både flertalls- og mindretallsinnstillinger på de fleste punkter, i del to slik det også var i del en.

Veien videre?

Etter at rapporten er overlevert til kommunalministeren, vil den bli sendt på høring med frist som trolig blir på nyåret i 2025.

Hvordan prosessen blir etter høringen, er det vanskelig å si noe sikkert om. Departementet vil vurdere høringsuttalelsene når fristen er ute. Hvor likt eller forskjellig lovforslaget blir fra innstillingen fra lovutvalget, er vanskelig å si. Planen er at lovforslaget skal oversendes Stortinget i 2025/2026. Det er også en mulighet for at forslaget blir utsatt eller forkastet i sin helhet.

Følg med, følg med!

Les mer om utvalgets arbeid på deres nettside her.

Husleielovutvalgets første delutredning får kritikk