Arv

Fremtidsfullmaktens innhold

Fremtidsfullmakten kan omfatte økonomiske og personlige forhold, men det er ikke alle typer kompetanse fullmaktsgiveren kan gi fra seg i en fremtidsfullmakt.

Økonomiske forhold

Økonomiske forhold kan blant annet omfatte kjøp og salg av eiendeler, betaling av gjeld og andre utgifter, forsikringsspørsmål, håndtering av bankkontoer og skattemelding, søknader om økonomiske ytelser på fullmaktsgiverens vegne, mottak eller avslag på falt arv på fullmaktsgiverens vegne og investeringer. Myndighet til å gi gaver er regulert spesielt.

Personlige forhold

Personlige forhold kan blant annet omfatte hvor fullmaktsgiveren skal bo, hvilke fritidsaktiviteter han eller hun skal delta i, inngåelse av lege- og tannlegeavtaler og innlevering av klager på ytelser og behandling på fullmaktsgiverens vegne. Fullmakten kan også omfatte myndighet på helse- og sosialområdet, men denne myndigheten kan ikke gå lenger enn den rollen som ellers er tillagt nære pårørende etter annen lovgivning.

Dette kan ikke omfattes

Kompetansen til å stemme ved valg, inngå ekteskap, erkjenne farskap, samtykke til donasjon av organer, opprette eller tilbakekalle testament eller samtykke til tvang og kompetansen i andre særlig personlige forhold kan ikke omfattes av fullmakten uten særskilt hjemmel i lov.

Fullmakten bør inneholde

I tillegg til de absolutte kravene bør fullmakten være datert. Når fullmakten ble opprettet kan være helt sentralt hvis det senere blir tvister om fullmaktsgiveren var i stand til å opprette fremtidsfullmakten på opprettelsestidspunktet. Videre bør vitnenes fødselsdato og adresse fremgå av fremtidsfullmakten. At fullmaktsgiveren har opprettet fullmakten ved egen fri vilje, og at vedkommende hadde evne til å forstå hva fremtidsfullmakten innebærer, bør også fremgå.

Vi hjelper medlemmer, bli medlem i dag!

Se vårt nettkurs om fremtidsfullmakter her