Samarbeidspartnere

Ikke la pinnekjøtt og ribbefett gi tett vask

tette rør

Vi har etter hvert lært at fett fra pinnekjøtt og ribbe som skylles ut i vasken kan forårsake tette rør. Men visste du at stearin, egg og kaffegrut også kan tette rørene?

Det samme gjelder flere andre produkter som du bør være oppmerksom på. Få med deg disse tipsene fra VB Bloggen for en hyggelig jul – uten tette avløp og rotter i rørene. Fett skal kastes i avfallet og ikke i vasken eller i toalettet. Dette gjelder også frityrfett, rester av fårikål og supper. Ellers kan rørene fort tettes igjen, eller du kan ufrivillig ha servert et gourmetmåltid til rottene.

Hva bør du gjøre?

Små mengder med flytende fett kan du fjerne med tørkepapir. Kast papiret med fettet i matavfallet hvis du har sortering for det, eller i restavfallet. Flytende fett kan du helle over i en juice- eller melkekartong og la det stivne før du kaster det. Fett som ikke stivner, kan du samle i en flaske og kaste i restavfallet. Gir du fettet fra juleribben eller pinnekjøttet litt tid slik at det stivner, kan du skrape det av og kaste det i matavfallet. Det samme gjelder stivnet fett fra smultbakst og delfiafett.

– Andy finner beste løsning for meg som kunde