Samarbeidspartnere

Reparerer og skifter tak året rundt

taktekker

Desember og januar er den roligste perioden i taktekker-bransjen. En vinterdag tok vi derfor turen til Glasskaret i Eidsvåg og snakket med vår samarbeidspartner Taktekker Frantzen.

Jan Kenneth Frantzen Nordvik, som er arbeidende styreleder og hovedeier i firmaet, forteller at det går fint an å skifte tak om vinteren.

– For kunden går det fint an å skifte tak gjennom vinteren. For oss er det ikke bare mulig å jobbe om vinteren, men også høyst nødvendig. Bransjen er avhengig av gode oppdrag og nok arbeid gjennom hele året. Årstidene påvirker selvfølgelig effektivitet, fremdrift og marginer, men for kunden skal det ikke ha noe som helst å si. Faktisk er det mulig for kunden å gjøre gode avtaler på denne årstiden, forteller han.

Fjerde generasjon

Bedriften ble startet av oldefar Frantz Franzten på slutten av 1920-tallet. Han var æresmedlem i Blikkenslagerlauget. Sønnen Eilif Frantzen drev deretter bedriften i mange år før svigersønnen Arthur Nordvik overtok. Jan Kenneth har drevet siden 2007. Bedriften har dermed vært på Bergens tak gjennom fire generasjoner.

Jan Kenneth var selv ikke sikker på at det var dette han ville drive med da han var ung, og jobbet i helt andre bransjer. Nå har han vært tilbake i taktekker-bransjen i en årrekke, og er glad at for at han til slutt havnet i familiebedriften og en bransje med så lang historie og tradisjon.

Frantzen har valgt å konsentrere seg om sine primærområder som er alle varianter av skråtak og tilhørende arbeid. Han forteller at flate tak har de lagt på is for denne gang.

– Vi er veldig dyktig på taksteinstak, skifertak og alt av blikkenslagerarbeid. Derfor produserer vi alt av metall selv. Vi har vårt eget blikkenslagerverksted her på Eidsvåg. Her produserer vi hetter og sløyser slik at de blir riktig tilpasset til hvert enkelt oppdrag.

Spesialister på skifertak

Vi spør om det er mange som legger nye skifertak. Jan Kenneth forteller at det oftest er snakk om omtekking. Selve skiferen holder jo svært lenge, men det blir behov for å skifte undertak etter mange år. Spikerne vil til slutt ruste, pappen blir borte og lekterne morkner. Med selve skiferen varierer det veldig fra tak til tak hvor mye skiferstein som kan beholdes. Noen steder kan det aller meste brukes på nytt, mens andre steder er kvaliteten dårlig slik at skiferen må skiftes ut. Å legge skifertak er snart en tapt kunst som færre og færre bedrifter kan. Frantzen er en av de bedriftene som praktiserer dette kontinuerlig og derfor opplyser å være eksperter på området!

– Kostnadene gjør at de fleste kunder ikke ønsker å kjøpe nytt skifertak. Det blir rett og slett for dyrt. Dersom størrelse på skiferen er kurant, er det heldigvis mulig å kjøpe rimelig brukt skifer som er perfekt for omtekking.

Jan Kenneth minner også om at det å legge om fra skifer til takstein i Bergen sentrum som oftest er søknadspliktig.

Når må du skifte tak?

Jan Kenneth forklarer at betongstein vanligvis varer i 30 år, ubehandlet teglstein i 60 år og glasert teglstein kan vare i 80 år. Men dette er veiledende, noen varer kortere og andre lenger.

Det er alltid greit hvis du vet hvor gammelt taket ditt er, det gir en god indikasjon på om det er tid for å skifte det. Men alder alene er ikke avgjørende.

Det kan være lurt med en årlig sjekk for å avdekke eventuelle mangler. Det kan være knust takstein, løse beslag, dårlig papp eller overfylte renner. Noe så enkelt som rensing av renner og smøring av beslag gir lenger levetid og hindrer slitasje.

Men det er ikke alltid så lett for en vanlig huseier å se for eksempel om en betongstein er porøs. Jan Kenneth anbefaler å holde øye med taket og ikke vente til lekkasjer oppstår. Det er bedre å være føre var enn å pådra seg følgeskader og fukt andre steder i huset fordi taket lekker.

God stemning når Jan Kenneth og Vehid tar oppstilling utenfor lokalene i Glasskaret 1

Tilstandsrapport og serviceavtale

Det er ikke slik at du enten må beholde det taket du har eller skifte det ut i sin helhet. Kanskje kan det gjøres noen utbedringer og reparasjoner. Jan Kenneth anbefaler at du får en tilstandsrapport. En slik rapport kan fortelle levetiden på taket og inneholder komplett oversikt på hva taket trenger, våre anbefalinger og tilhørende pris.

– Vi tilbyr også serviceavtaler. Det er vanligst for sameier og borettslag. Med et årlig tilsyn og eventuelle utbedringer, kan taket vare lenger.

Multikulturelt miljø

Jan Kenneth Frantzen Nordvik er styreleder og Vehid Kocani er operativ leder i bedriften

I 2023 har bedriften utført cirka 300 oppdrag hvorav 54 var legging av nytt tak.

– Vi er 18 ansatte med forskjellig kulturell bakgrunn. Akkurat nå er vi åtte norske, åtte polske og to fra Litauen. Vi er opptatt av god kommunikasjon, og vi spanderer derfor norskkurs på våre medarbeidere fra andre land. Det er viktig at medarbeiderne får faglig utvikling og forstår bedriftens hensikt og mål.

Gode råd?

Vi spør til slutt om han har noen gode råd eiere av hus og tak.

– Ja, det må være at du sammenligner godt de tilbudene du får og bedriftene du får dem fra. De fleste innhenter pristilbud fra flere.

Men vær obs på å sammenligne og sjekke at det er de samme tingene som er inkludert i prisen. Her er mange variabler som spiller inn. Valg av materialer, løsninger på taket, mannskapets faglige kompetanse, rydding og planlegging underveis, kommunikasjon og ivaretakelse av sikkerhet (HMS). Det hjelper ikke alltid å bare å gå for det billigste alternativet dersom det er mange variabler som ikke er inkludert, er Jan Kenneth Frantzens råd til Bergens huseiere.

Se oversikt over våre smarbeidspartnere her.