Politisk, Utleie

Tom bolig eller hytte? Bli med på «boligdugnad»!

boligdugnad

Har du plass til overs? En tom bolig, hybel eller fritidsbolig du kan leie ut? Norge trenger flere utleieboliger. Kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik inviterer derfor til «boligdugnad».

Illustrasjon er fra nettsiden boligdugnaden.no

Krigen i Ukraina sender fremdeles mange på flukt. Over 40 000 flyktninger er bosatt i kommunene det siste året. Det er høyt press i leiemarkedet og til høsten kommer det også som vanlig nye studenter på leiemarkedet.

Trenger flere utleieboliger

–Vi treng no fleire utleigebustader over heile landet. Den raskaste måten å få dette til på, er å ta i bruk tomme bustader og fritidsbustader. Derfor inviterer regjeringa no privatpersonar med ledig husrom til bustaddugnad, seier Sigbjørn Gjelsvik i en pressemelding på regjeringen.no.

I samarbeid med Direktoratet for byggkvalitet og Husleietvistutvalget, lanserer regjeringen nettsiden boligdugnaden.no. Der finner du viktig og relevant informasjon om hva du må gjøre før du leier ut, underveis i leieforholdet og hvordan du går fram for å finne ei leigetaker.

Husk at det også kan være lurt å bli medlem i en huseierforening som sikrer deg kvalifiserte råd i forbindelse med utleie.

Håper mange blir med

–Eg håpar at informasjonen du får på boligdugnaden.no motiverer deg til å leige ut den tomme bustaden, hybelen eller fritidsbustaden du ikkje bruker eller ikkje bruker så ofte. Eg håpar mange blir med på denne dugnaden, seier kommunal- og distriktsministeren.

Fritidsboliger som helårsbolig

Den prekære situasjonen har medført at også fritidsboliger kan tas i bruk som helårsbolig. En del kommuner som mangler utleieboliger, ser etter hytter og fritidsboliger som kan egne seg for flyktningfamilier.

Her kan du lese mer om de midlertidige endringene som følge av økt ankomst flyktininger.

Medlemsfordel

Medlemmer får gratis juridisk rådgivning som en del av medlemsskapet. Medlemmer oppfordres til å innsende eventuelle avtaler for vurdering. Huseiere i hele landet kan bli medlem i Bergen Huseierforening. Reglene for utleie av bolig er de samme for hele landet.

Tomme boliger er ikke bra. Så bli med på boligdugnad!

Advarsel: Ikke gjør avtaler med oppsøkende håndverkere