Borettslag og eierseksjoner

Kortidsutleie i borettslag

Dette innholdet er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fra 1. januar 2020 kan eiere i borettslag leie ut boligen sin i inntil 30 dager i året uten å spørre styret.

Vær oppmerksom på at reglene om dette er ulike for borettslag og for eierseksjonssameier.

De nye utleiereglene innebærer en oppmykning av den ellers begrensede muligheten til å leie ut bolig i borettslag. Adgangen til utleie 30 dager i året er antagelig en god balanse mellom ulike hensyn.

Generalforsamlingen kan ikke vedta at kortere leieperiode skal gjelde for deres borettslag. For det er ikke mulig å nekte utleie inntil 30 dager i året. Det er heller ikke adgang for å sette en høyere grense i vedtektene.

Enkelte borettslag har stått frem i media og uttalt at de frykter både innbrudd og økt uro i borettslaget når styret ikke lenger får mulighet til å nekte kortidsutleie under 30 døgn i året. Nøkkel til leiligheten gir også tilgang til fellesarealer som boder, garasje, trimrom, også videre. Også en uærlig leier av en leilighet kan da få tilgang til hele bygget…

Men det eier har tilgang til, vil også leier få tilgang til, og det kan ikke styret lage regler om eller legge begrensninger i.

Endringen finner du i borettslagsloven § 5-4.