Bergen

Beplantingsplan for gatetrær i Bergen sentrum ute på høring

gatetrær
Dette innholdet er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Gatetrær er viktig i bybildet, for menneskers trivsel og har stor betydning i et klima- og miljøperspektiv. Det er godt å se at kommunen har ambisiøse planer for å bedre bo- og livskvalitet i Bergen sentrum.

Man skal samtidig ikke underspille potensielle ulemper ved trær. Tap av utsikt, skygge på uteområder og blader i takrenner, er forhold som huseiere kan oppleve belastende. Vi har tidligere skrevet om det rettslige forholdene ved trær i naboskap.

Bergen Huseierforening er i utgangspunktet positivet til kommunens initiativ. Vi vil de kommende dagene utforme vårt høringssvar. Medlemmer bes ta kontakt dersom de har synspunkter på planen som de ønsker videreformidlet.

Les mer om beplantingsplanen på kommunen nettsider: Bergen kommune – Vil plante flere gatetrær i sentrum